Rheingold

Rheingold

 

 

1233 kilometer sagen-romantiek

Ciconia Consort

Dick van Gasteren dirigent
Karin Strobos mezzosopraan

 

 


Zaterdag 6 april 2019, De Nieuwe Kerk, Den Haag
Aanvang 20.15u
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333
Entree: € 32 1ste rang / €28 2e rang / € 10 tot 27 jr en ooievaarspas / €2,50 t/m 12 jaar
Uitpas € 2,50 korting
Diner-concert-arrangement €54 1ste rang / €50 2e rang

Zondag 7 april 2019, Witte Kerk, Heiloo
Aanvang 15.00u
Entree: € 16
Bestel kaarten

Dinsdag 9 april 2019, De Vereeniging, Nijmegen
Aanvang 20.15u
Entree: €24,50 / €15 CJP en collegekaart / €5 tot 12 jaar
Bestel kaarten online

Donderdag 11 april, Oudshoornse Kerk, Alphen aan den Rijn
Aanvang 20.15u
Entree: €20
Bestel kaarten online


Programma:
Carl Reinecke (1824-1910) – Strijkersserenade in g opus 242
Max Bruch (1838-1920) – Strijkoctet in Bes opus posthuum
Felix Mendelssohn (1809-1847) – Capriccio opus 81 nr 3
Richard Wagner (1813-1883) – Wesendoncklieder
Friedrich Silcher (1798-1860) – Die Loreley (Heinrich Heine)


In het jaar dat de beroemde opera ‘Das Rheingold’ van Richard Wagner zijn 150ste verjaardag viert, brengt het Ciconia Consort een ode aan de Rijn, de rivier die ten grondslag ligt aan oude mythen, romantische sagen en wonderlijke legendes. De Rijn is al eeuwen decor van verhalen over menselijke en goddelijke lotgevallen en hartstochten. Tussen Bingen en Koblenz bevindt zich het UNESCO-werelderfgoed Oberes Mittel-Rheintal dat bekend staat als het hoogtepunt van Duitse burchtromantiek.

In het programma ‘Rheingold, 1233 kilometer sagen-romantiek’ verhaalt Ciconia Consort over de Heinzelmännchen, de Nibelungen, de muizetoren van Bingen en natuurlijk de Loreley. De Rijn is in de 19e eeuw inspiratiebron geweest tot tal van sprookjes, literaire werken en muziek. Als eerbetoon aan Wagner, wiens levenswerk ‘Der Ring des Nibelungen’ aan het Rijngoud is gewijd, brengt mezzosopraan Karin Strobos zijn ‘Wesendoncklieder’. Ook andere componisten hebben Rijnverhalen getoonzet. Mendelssohn begon in 1846 een opera over de Loreley maar stierf voordat hij het werk kon voltooien. Carl Reinecke schreef onder andere ‘Der Ritter vom Rhein’ en van Max Bruch, die de opera ‘Die Loreley’ componeerde, brengt Ciconia Consort zijn prachtige strijkoctet.


Karin Strobos
In 2011 viel mezzosopraan Karin Strobos in als Octavian in ‘Der Rosenkavalier’ van Richard Strauss bij De Nationale Opera onder leiding van Sir Simon Rattle. Haar succesvolle optreden oogstte lovende kritieken. Zowel het NRC Handelsblad als de Volkskrant spraken van een droomdebuut. De carrière van Karin Srobos is vanaf dat moment in een stroomversnelling terechtgekomen. Bij De Nationale Opera vertolkte zij ook de rollen Flora (‘La Traviata’) en Phénice (‘Armide’).
Karin Strobos studeerde bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar zij in 2009 haar Masterdiploma met onderscheiding ontving. Daarnaast kreeg zij zanglessen van o.a. Brigitte Fassbaender en Margreet Honig. Van 2009 tot 2011 behoorde Karin Strobos tot het vaste ensemble van Opera Zuid en bij de Nederlandse Reisopera zong zij Cherubino en Rosina (‘Barbiere di Siviglia’) Flora in ‘La Traviata’.
Sinds 2014 speelt Karin Strobos bij het Aalto-Musiktheater in Essen, Duitsland. Zij trad als soliste op bij alle grote Nederlandse orkesten, zoals het Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest en Rotterdams Philharmonisch Orkest. Willem Jeths schreef speciaal voor haar twee delen in zijn ‘Eerste Symfonie’, waarmee zij haar debuut maakte in de Zaterdagmatinee in Het Concertgebouw met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart.