Musique de la republique

Musique de la republique

Ciconia Consort
Dick van Gasteren, dirigent

Pieter Wispelwey, cello


Zaterdag 2 juni 2018 20.15 uur,
Nieuwe Kerk, Spui 175 Den Haag
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar)
Entree: €28 / €25,50 Uitpas/ €10 < 27 jaar/ €2,50 t/m 12 jaar
Diner-concert-arrangement Pavlov: combiticket €50
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333


Programma:
Arthur Honegger, ‘Hymne pour Dixtuor a corde’ (1920)
Camille Saint-Saëns, Sarabande opus 93 (1892)
Igor Stravinsky, ‘Suite Italienne’ voor cello en strijkorkest (1932)
Guillaume Lekeu, Adagio (1891)
Charles Koechlin, ‘Sur les flots lointains’ (1933)
Arthur Honegger, Symfonie à cordes nr 2 (1942)

Dit lustrumjaar zal worden afsloten met een bijzonder en feestelijk concert in samenwerking met de wereldberoemde cellist Pieter Wispelwey. Pieter Wispelwey behoeft weinig introductie. Zijn fabelachtige cellospel mag genoegzaam als bekend worden verondersteld en het is dan ook een buitenkans deze grote kunstenaar te horen in het neoklassieke ‘Suite Italienne’ van Stravinksy, een buitengewoon optimistisch werk met een knipoog naar de Franse style galante en de Italiaanse barokmuziek van Pergolesi.
Het programma, met werken afkomstig uit het in Nederland nog steeds meest populaire vakantieland, mag gelden als voorbereiding en opmaat voor een CD-opname met Franse strijkerswerken en geeft ons vaste Haagse publiek als eerste de kans deze werken live te horen. Het Ciconia Consort zal een muzikaal pleidooi voeren voor de prachtige en aangrijpende ‘Symfonie à Cordes’ van Arthur Honegger, geschreven in de oorlog als aanklacht tegen het totalitaire gedachtegoed van de nazi’s met in het laatste deel een prachtige ode aan de vrijheid en een soeverein Frankrijk.
Het prachtige serene werk van Koechlin waarvan het Ciconia Consort twee jaar geleden de Nederlandse première verzorgde werd door u enthousiast ontvangen, reden voor het Ciconia Consort het werk nogmaals te programmeren.


Pieter Wispelwey cellist
Pieter Wispelwey studeerde cello bij Anner Bijlsma, gevolgd door lessen van Paul Katz in de Verenigde Staten en William Pleeth in Groot-Brittannië. In 1992 werd hem als eerste cellist en veelbelovende jonge muzikant, de Nederlandse muziekprijs uitgereikt.
Zijn debuut cd in 1990 voor Channel Classics Records met Bachs Cellosuites werd lovend ontvangen. Nieuwe cd-opnamen volgden met muziek van Britten, Beethoven, Brahms, Kodály. Zijn indrukwekkende discografie onder de labels ‘Channel Classics’, ‘Onynx’ en ‘Evil Penguin Classics’ kent inmiddels meer dan 20 albums, waaronder het celloconcert van Walton (Sydney Symphony Orchestra / Jeffrey Tate), Prokofiev’s Symphonie Concertante (Rotterdams Philharmonisch Orkest / Sinaisky), Brittens Cello Symphony (Symfonieorkest Vlaanderen / Seikyo Kim) en unieke werken van Schubert voor cello en piano (Fantasy D934 Grand Duo D574, Arpeggione Sonata) op historische instrumenten.
Pieter Wispelwey voelt zich net zo thuis op de moderne cello als de barokcello. Hierin is hij uitzonderlijk, aangezien het spelen op darmsnaren een andere techniek vereist dan op staal. Zijn stilistisch bewustzijn, originele interpretaties, fenomenale technische beheersing en de wil om alles uit te willen voeren en op te nemen, maken hem tot een prominent cellist van deze tijd.

Wispelwey’s carrière strekt zich uit over vijf continenten en hij verscheen als solist met werelds toonaangevende orkesten als de Boston Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Sydney Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Gewandhaus Orchester Leipzig,
Met grote regelmaat verzorgt hij optredens in Londen (Wigmore Hall), Parijs (Châtelet, Louvre), Amsterdam (Het Concertgebouw, Muziekgebouw), Brussel (Bozar), Berlijn (Konzerthaus), Milaan (Societta del Quartetto), Buenos Aires (Teatro Colon), Sydney (de Utzon Room), Los Angeles (Walt Disney Hall) en New York (Lincoln Center).
Pieter Wispelwey bespeelt een Giovanni Battista Guadagnini cello uit 1760 en een Rombouts barok cello uit 1710.

“Cello playing of incomparable technical and musical accomplishment.” The Sunday Times
“Wispelwey’s playing is at once supremely lyrical and furiously intense” The Guardian
“Wispelwey is one of the deepest of contemporary cellists” American Record Guide
“Deeply communicative and highly individual performances.” New York Times
“An outstanding cellist and a really wonderful musician” Gramophone