Glas en Staal

Glas en Staal

Ciconia Consort olv Dick van Gasteren
Alexandra Bidi, harp


Concerten

Woensdag 2 oktober 2024 – 20:15
Het Concertgebouw, Amsterdam
KAARTEN (verkoop start 1 juni)

Zaterdag 5 oktober 2024 – 20:00
Theater Hanzehof, Zutphen
KAARTEN

Donderdag 24 oktober 2024 – 20:15
Oudshoornse Kerk, Alphen aan den Rijn
KAARTEN

Zaterdag 26 oktober 2024 – 20:15
Nieuwe Kerk, Den Haag
KAARTEN


Programma

FREDERICK DELIUS (1862-1934) – Aquarelles for string orchestra (1917), arr. Eric Fenby
GEORGE ANTHEIL (1900-1959) – Serenade for string orchestra (1948)
CONSTANT VAN DE WALL (1871-1945) – Wajanglegende (1925)
ANDRÉ CAPLET (1878-1925) – Conte Fantastique après ‘Le Masque de la Mort rouge’ for harp & string orchestra (1919)
GUILLAUME LEKEU (1870-1894) – Adagio (1891)
MAURICE RAVEL (1875-1937) – Petite Symphonie à cordes (1903), arr. Rudolf Barshai

Glas en Staal voert ons naar de Belle Epoque, de intrigerende tijd van de grote wereldtentoonstellingen en het ongebreidelde geloof in vooruitgang. Muziek uit de tijd van ingenieursarchitectuur van de Parijse Tour Eiffel, het Londense Crystal Palace en het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt.

In 1851 wordt de eerste wereldtentoonstelling gehouden als grote internationale expositie waarin deelnemende landen een beeld geven van hun economische, sociale, culturele en technische ontwikkeling. Gebouwen of kunstwerken als de Eiffeltoren en het Atomium in Brussel zijn nu de stille getuigen van een tijd die bol stond van optimisme en een geloof in technische vooruitgang. Vooral de tentoonstelling van 1889 in Parijs had grote invloed op de westerse muziek. Debussy, die werd geïnspireerd door de Javaanse dans en de gamelanmuziek, is hiervan wel het bekendste voorbeeld. In Parijs kon je ook kennismaken met muzikaal theater uit Vietnam en oriëntaalse en Egyptische dans en muziek. Muziek was zo overheersend aanwezig op de expo, dat journalisten spraken van ‘een muzikale orgie’. Ook was deze wereldtentoonstelling de start van de muziek technologie in de vorm van Edisons grammofoon en de ‘théatrophone’, een beetje zoals tegenwoordig de ‘bioscopera’ waarbij we overal ter wereld kunnen genieten van live overgezonden voorstellingen uit de Metropolitan Opera in New York of de Scala in Milaan. 

George Antheil is dé componist van nieuwe moderne technieken. Met zijn werk Ballet Mécanique, met onder meer 16 speciaal gesynchroniseerde piano’s, elektrische klokken, een sirene en 3 vliegtuigpropellers, zorgde hij voor een ware rel in Parijs. Antheil was ook de mede-uitvinder van frequency hopping; een techniek die nog steeds wordt toe gepast in draadloze digitale communicatietechniek zoals gps, bluetooth en wifi. Zijn swingende Serenade for String Orchestra stamt uit zijn Hollywoodtijd in meer romantische stijl met zowel invloeden van Prokofiev als de jazz.
De Nederlands-Indische componist Constant van de Wall schreef zijn Wajanglegende voor strijkorkest. Hij brengt de Oosterse gamelanmuziek op geniale wijze tot klinken op strijkinstrumenten.

Ciconia Consort verwelkomt in Glas en Staal de Franse harpiste Alexandra Bidi, die als gedreven en muzikale persoonlijkheid de Ciconia publieks- en orkestprijs kreeg van het Internationale ARD
Musikwettbewerb 2023. Zij soleert in Conte Fantastique aprés ‘Le Masque de la Mort rouge’ van André Caplet, een leerling van Claude Debussy. Het concert wordt besloten met de prachtige Petite Symphonie à cordes van Maurice Ravel met vernieuwende compositietechnieken en exotische klanken, in een orkestratie van zijn strijkkwartet door Rudolf Barshai.

Alexandra Bidi, harp

De jonge talentvolle Alexandra Bidi wordt geprezen om haar “temperament, diepgang, soulful singing en grote dynamische bereik” (Klassik Heute), alsook haar “enorme speelvreugde en technisch meesterschap” (Stuttgarter Zeitung). Bidi “brengt het publiek in vervoering door haar krachtige muzikale energie en door de vele tonale mogelijkheden” (SWR2). Alexandra Bidi werd geboren in New York en begon haar muzikale opleiding op zesjarige leeftijd in Milaan met harp lessen van Elena Gorna, gevolgd door een opleiding in Madrid aan het Conservatorio Arturo Soria. In 2020 trad ze toe tot de klas van Isabelle Moretti en Geneviève Létang aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, waar ze in 2023 haar bachelordiploma met de hoogste onder scheiding behaalde. Naast haar master studie volgt ze momenteel ook een graad in toegepaste wiskunde aan de Paris-Dauphine University.