Muziek van de Maestro

Muziek van de Maestro

De dirigent als componist


Ciconia Consort olv Dick van Gasteren


Concerten

Woensdag 2 februari 2022 – 20:15 
Kleine Zaal De Vereeniging, Nijmegen
UITVERKOCHT

Donderdag 3 februari 2022 – 20:15 
Kleine zaal Concertgebouw, Amsterdam
LAATSTE KAARTEN

Zondag 6 februari 2022 – 15:00 
De Nieuwe Kerk, Den Haag
extra’s: diner Pavlov + €24
UITVERKOCHT of via kassa in de Nieuwe Kerk (ook voor kaarten met ooievaarspas), geopend op dinsdag & vrijdag tussen 13u en 18u

Dinsdag 15 februari 2022 – 20:30
Limburgzaal – Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
KAARTEN

Zaterdag 19 februari 2022 – 15:00 let op: GEWIJZIGDE AANVANGSTIJD
Grote Kerk, Maassluis
KAARTEN


Programma

Jean Baptiste Lully (1632-1687) – Marche Royal
Felix Mendelssohn (1809-1847) – Capriccio opus 81 nr 3
Felix Weingartner (1863 – 1942) Serenade voor strijkorkest in F Major op. 6
Arthur Nikisch (1855-1922) – Strijksextet, wereldpremière, reconstructie door Bert Mooiman
Richard Strauss (1864-1949) – Intermezzo uit de opera Capriccio
Franz Schreker (1878-1934) – Intermezzo voor strijkorkest
Willem Mengelberg (1871-1951) – Sinfonietta voor strijkorkest
Leonard Bernstein (1918-1990) – uit West Side Story: One hand, one heart

Het beroep van dirigent is vaak omgeven met een waas van raadselen en geheimzinnigheid. Het Ciconia Consort en Dick van Gasteren leiden u aan de hand van oude filmbeelden, anekdotes en prachtige onbekende meesterwerken door de mysterieuze geschiedenis van het dirigeren.
Lange tijd was nauwelijks sprake van een scheiding tussen de dirigent en de componist. Componisten dirigeerden voornamelijk hun eigen werk. Toen Louis Spohr, Carl Maria von Weber en Felix Mendelssohn ook werken van andere componisten begonnen te dirigeren, werd een dirigent niet enkel meer gezien als maatslaander, maar als musicus en interpreet. Het beroep dirigent is sindsdien een feit. Hans von Bülow en Arthur Nikisch waren in de tweede helft van de negentiende eeuw de eerste ‘niet-componist-dirigenten’. Maar ook deze eerste ‘echte’ dirigenten ‘bezondigden’ zich nog aan het componeren en vaak niet met onverdienstelijk resultaat. Door hun persoonlijke ambities als dirigent verdwenen veel van hun werken in de vergetelheid. Van Sinfonietta van Willem Mengelberg speelde Ciconia in 2019 de wereldpremière. Spannend wordt de wereldpremière van het door Bert Mooiman gereconstrueerde strijksextet uit 1868 van de legendarische dirigent Arthur Nikisch. Een bijzondere positie neemt Richard Strauss in. Hij was tijdens zijn leven even beroemd componist als dirigent en orkestleider. Met het prachtige Intermezzo uit de opera Capriccio eren we deze uitzonderlijke categorie. Beleef samen met Ciconia deze ontdekkingsreis naar deze onbekende en soms niet eerder uitgevoerde meesterwerken.


Interview met Dick van Gasteren over Muziek van de Maestro

Op 20 januari verscheen het interview met Dick van Gasteren in de krant Den Haag Centraal, geschreven door Frans van Hilten.