Kerst met de Gebroeders Grimm
Ciconia Consort olv Dick van Gasteren
Maria Pedano, sopraan
Talitha van der Spek, mezzo-sopraan
Concerten
Zondag 10 december 2023 – 15:00
Theater ‘t Voorhuys, Emmeloord
KAARTEN
Zaterdag 16 december 2023 – 15:00 en 20:15
Nieuwe Kerk, Den Haag
extra’s: diner Pavlov + €26
KAARTEN
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar) aanmelden via info@ciconiaconsort.nl
Zondag 17 december 2023 – 15:00
Grote Kerk, Naarden
Kaartverkoop start 9 juni
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar) aanmelden via info@ciconiaconsort.nl
Woensdag 20 december 2023 – 20:00
Theater Hanzehof, Zutphen
KAARTEN
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar) aanmelden via info@ciconiaconsort.nl
Vrijdag 22 december 2023 – 20:15
Theater Dakota, Den Haag
Kaartverkoop start binnenkort
Zaterdag 23 december 2023 – 20:15
De Lievekamp, Oss
KAARTEN
Programma
ROBERT VOLKMAN (1815-1883) – Serenade No. 2 in F Major, Op. 63 voor strijkers
SIGFRID KARG-ELERT (1877-1933) – Noel in E, opus 142 nr. 10
ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) – Weihnachtsmusik voor 2 violen, cello, harmonium, en piano
CARL REINECKE (1824-1910) – Weihnachtslied, uit Zwölf Canons, opus 63, No.9
ENGELBERT HUMPERDINCK (1854-1921) – Weihnachtslied
MAX REGER (1873-1916) – Lyrisches Andante ‘Liebestraum’
Elk jaar weer, trekken tienduizenden Nederlanders de grens over om te genieten van de populaire Duitse kerstmarkt. En terecht! De sfeer met zijn typische geuren en kleuren is ongeëvenaard. Een van de oudste Duitse kerstmarkten is de Striezelmarkt of de Dresdner kerststollenmarkt. Ook de Lebkuchen, met ingrediënten als honing, kaneel, kruidnagel en gember, is niet weg te denken van de kerstmarkt. Traditionele houtbewerkers zorgen voor kraampjes met gefiguurzaagde raamversieringen en romantisch draaiende Weihnachtspiramiden, waar heiligen, hertjes en engeltjes vrolijk in de rondte draaien. De Holzköpfe, notenkrakers in de vorm van soldaten, politiemannen en koningen waren eind 19e eeuw eigenlijk een vorm van satire tegen de heersende klasse: de monden van de autoriteiten die in het Pruisische Duitsland bevelen uitdeelden, kraakten nu keiharde noten. Een gewaagde kerstdecoratie.
Maar de belangrijkste van alle, is de Duitse sprookjestraditie tijdens de donkere dagen. Waar we tegenwoordig massaal ‘Harry Potter’ kijken, leefde ook in vroegere tijden de ‘fantasy’. Langs de rivier de Wezer zijn overal plaatsen te vinden, zoals Hamelen en Bremen, die vol staan met bronzen beeldjes van sprookjes van de gebroeders Grimm. Ook het verhaal van de Baron von Munchhausen vindt zijn oorsprong aan de oevers van de Wezer. Hans en Grietje bevat alle elementen van een echt kerstsprookje: Twee arme houthakkerskinderen die door honger gedreven verdwalen in het bos en via het koekhuisje tenslotte weer veilig thuis komen. Toch? Of zit het iets anders?
Met een compilatie van Humperdincks opera Hänsel und Gretel vermengd met muziek van Krenek, sluit Ciconia zich aan bij een heerlijke Duitse kersttraditie. Solisten Maria Pedano en Talitha van der Spek staan garant voor het nodige vocale en visuele spektakel waarin ook voor de jongste concertbezoekers een rol is weggelegd.
Beleef dit warme kerstprogramma voor de hele familie, waarin dirigent Van Gasteren u eerst meeneemt langs de typische Duitse kersttradities, van Christkind tot Frankische Lebkuchen, en waarin verrassende mooie kerstmuziek klinkt van Karg-Elert, Schönberg en Reinecke.
Talitha van der Spek mezzo-sopraan
De lyrische mezzosopraan Talitha van der Spek studeerde zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Ze zingt zowel oratorium, opera als liedrepertoire. Met haar grote bereik zingt zij zowel de lage altpartijen van Bach’s Passies en de Kindertotenlieder van Mahler, alsook het mezzo-repertoire als Carmen van Bizet en Armide van Lully. Talitha houdt van verhalen vertellen en dat is voor haar de drijvende kracht achter elk stuk muziek dat zij vertolkt.
Zij trad op met verschillende barokensemble zoals Les Eléments, Le donne di Ferrara met Claron McFadden, en barokensemble Eik&Linde. Daarnaast zong zij in binnen- en buitenland in vele passies en oratoria met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Alfredo Bernardini en Nico van der Meel. Talitha specialiseerde zich in opera en muziektheater. Zo zong zij de titelrol uit Carmen (Bizet) bij DNO (open dag), producties bij de Nationale Reisopera (Dritte Dame-Zauberflöte en Vendredi in Offenbach’s Robinson Crusoë) en Holland Opera. Zij werkt veel samen met dansgezelschap LeineRoebana en het gamelan-ensemble Kyai Fatahillah met moderne muziek van Iwan Gunawan (Light). Zij danste ook in deze voorstellingen. Verder speelde zij in operaproducties van o.a. Opera Nijetrijne, Opera Spanga en Holland Opera.
In het liedrepertoire vormt zij een vast duo met pianist Harimada Kusuma.
Maria Pedano sopraan
Maria Pedano is een jonge zeer getalenteerde, veelzijdige musicus. Ze studeert zowel hobo als klassiek zang, maar zingt ook chansons en jazz. Maria kreeg hoboles van Hans Roerade, gevolgd door de jong talentklas Koninklijk Conservatorium Brussel bij Karel Schoofs. Momenteel studeert zij hobo bij Ernest Rombout en Aisling Casey aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast volgde Maria masterclasses bij o.a. Pauline Oostenrijk, Ralph van Daal, Dennis Osver, David Walter, Jean Luis Capezalli en Gregor Witt.
Sinds 2019 studeert Maria klassiek zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Sasja Hunnego.
Naast klassiek repertoire ligt haar hart bij het Franse chanson. Zij deed mee aan musicalproducties zoals Moeder ik wil bij de Revue en in 2016 won Maria het Concours de la Chanson Alliance Française. Ook was zij meerdere malen te gast in het televisieprogramma Podium Witteman. Prijzen op het Prinses Christina Junior Concours, leidde tot optredens bij het Kinderprinsengrachtconcert 2014 en de Max Proms met het Metropole Orkest. Zij won prijzen bij o.a. de Maassluise Muziekweek, Prinses Christina Concours en de internationale Gnessin Competition for Young Musicians 2018 in Moskou (eerste prijs). Naar aanleiding van haar prijs bij het PCC soleerde Maria met de Philharmonie Zuidnederland (hobo) en gaf zij, op uitnodiging van Prinses Christina en de Nederlandse Ambassade concerten in Italië en Zwitserland. Eind 2018 soleerde zij met het LGT Young Soloists in Hong Kong en Singapore. Zij soleerde met hobo én zang bij het Residentie Orkest. In 2020 was Maria al bij het Ciconia Consort te gast met liederen van Korngold en Kurt Weill in het programma Der blaue Engel dat werd uitgezonden door NTR Avondconcert op Radio 4.