Café Paris

Café Paris

Muziek van Lodewijk tot Pompidou
met solist Paolo Giacometti


Ciconia Consort olv Dick van Gasteren
Paolo Giacometti, piano


Concerten

Zaterdag 30 april 2022 – 20:15
Nieuwe Kerk, Den Haag
extra’s: diner Pavlov + €24
KAARTEN of via kassa in de Nieuwe Kerk (ook voor kaarten met ooievaarspas), geopend op dinsdag & vrijdag tussen 13u en 18u

Zaterdag 14 mei 2022 – 20:15
De Lievekamp, Oss
KAARTEN

Zondag 22 mei 2022 – 15:00
Jurriaanse Zaal, De Doelen, Rotterdam
KAARTEN


Programma

Gabriel Fauré (1845-1924) – Nocturne uit: Shylocksuite opus 57
Darius Milhaud (1892-1974) – Kammersymfonie nr 4
Jaques Castérède (1926-2014) – Concert voor piano en strijkers
Fréderic Chopin (1810-1849) – Nocturne No.17 In B, opus 62-1, arrangement Texu Kim
Jaques Castérède (1926-2014) – Prélude et fugue pour orchestre à cordes
George Bizet (1838-1875) – Adagietto uit: L’arlesienne suite no.1sss
Jean Rivier (1896-1987) – Triade pour orchestre à cordes

Het concert Café Paris is in een afwisselend mozaïek van twee eeuwen toonaangevende Parijse muziek van geliefde romantici en (vroeg)modernen uit Parijs. De prachtige eerste symfonie van Castérède, te horen op de debuut-cd van Ciconia Consort, was een grote ontdekking voor het orkest. Nu gaat Ciconia met de gerenommeerde en veelzijdige pianist Paolo Giacometti het avontuur aan met zijn pianoconcert.

In Frankrijk wordt kunst al eeuwenlang beschouwd als nationale prestige. Overheidssteun voor de kunsten begint al in 1666 met het instellen van de prestigieuze ‘Prix de Rome’ en het oprichten van de Koninklijke Academie voor muziek en dans door koning Lodewijk XIV. Liefde voor de eigen kunst, patriottisme en zelfs enig chauvinisme (niet voor niets een Frans woord), leiden ertoe dat Parijs – zeker in de 20ste eeuw – toonaangevend is in alle kunsten. De Parijse kunstkringen zorgen voor een ware smeltkroes van cultuurstijlen en vernieuwing. Van het impressionisme tot reactionaire bewegingen als het kubisme, symbolisme, dadaïsme, surrealisme en expressionisme. Parijs is ook in de muziek het podium van inventiviteit en vernieuwing. Op de schouders van romantici, impressionisten zoals Fauré en Bizet, en de L’art pour l’art van de Groupe des Six met Darius Milhaud, staan – in de tijd van de studentenrevoltes van de zestiger jaren – maatschappij betrokken kunstenaars. Een nieuwe generatie componisten van deze naoorlogse periode, zoals Castérède, Jolivet en Rivier, vindt zijn weg naar de internationale podia met vaak revolutionair werk. Wat alle Franse componisten van dit programma ondanks de uiteenlopende muziekstijlen met elkaar verbindt: ze volgden allen hun muzikale opleiding aan het befaamde Conservatoire national supérieur de musique de Paris én waren hier zélf weer Professeur de Composition, om nieuwe generaties op te leiden.

Paolo Giacometti
Paolo Giacometti studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam, waar hij in 1995 met de hoogste onderscheiding afstudeerde. Ook Gyorgy Sebök was een belangrijke inspirator en is van grote invloed geweest op zijn muzikale ontwikkeling. Als veelvuldig prijswinnaar soleerde hij met bekende orkesten onder leiding van vooraanstaande dirigenten als Frans Brüggen, Jaap van Zweden, Laurent Petitgirard, Kenneth Montgomery en Michel Tilkin. Zijn liefde voor de kamermuziek leidde tot een succesvolle samenwerking met coryfeeën als Pieter Wispelwey, Gordan Nikolic en Janine Jansen en samen met Candida Thompson en Xenia Jankovic vormt hij het Hamlet Pianotrio.

Paolo Giacometti concerteert wereldwijd als solist en als kamermusicus, zowel op authentieke als op moderne instrumenten, dit op vooraanstaande podia als het Concertgebouw (Amsterdam), Teatro Colon (Buenos Aires), Wigmore Hall (London), Théâtre du Châtelet (Parijs), Seoul Arts Centre (Zuid-Korea), Konzerthaus Wien. De voorbij maanden gaf hij solorecitals in prestigieuze zalen te Rio de Janeiro en Saõ Paulo.

Inmiddels heeft Giacometti een indrukwekkende lijst CD’s op zijn naam staan. Met het Hamlet Pianotrio wijdde hij een CD aan Mendelssohn en één aan Beethovens Geistertrio voor het label Channel Classics. Voor ditzelfde label nam hij ook het complete piano oeuvre van Rossini op, een opmerkelijk project met acht CD’s dat in 1998 van start is gegaan en in april 2007 is voltooid. Voor de derde CD van deze serie werd hij onderscheiden met de Edison Klassiek 2001. Zijn opname van Schumann’s Humoreske, Fantasiestücke en Toccata kreeg de onderscheiding ‘Benchmark and Performance of Outstanding Quality’ van de BBC music magazine. Die met de pianoconcerten van Schumann en Dvorak werden geprezen door Gramophone als “…one of the best concerto disks I have heard in a long while…”. De Schubert CD-opname die Giacometti met Pieter Wispelwey opnam werd bekroond met de Choc du Monde de la Musique en een 10 van het tijdschrift Luister. Hun CD-opname met werken van Chopin, Fauré en Poulenc, werd dan weer onderscheiden met een Diapason d’or.

Paolo Giacometti is tevens toegewijd professor aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf.