Biedermeier Kerst

Biedermeier Kerst

 

 

200 jaar Stille Nacht
Ciconia Consort
Dick van Gasteren, dirigent

solisten: Wendeline van Houten sopraan/Talitha van der Spek alt/ Jean-Léon Klostermann tenor/
Nanco de Vries bas-bariton

 


Zondag 16 december, De Nieuwe Kerk, Den Haag
Aanvang 15:00u
Entree: € 30 / € 27,50 Uitpas / € 10 tot 27 jr en ooievaarspas / €2,50 t/m 12 jaar
Diner-concert-arrangement €52
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333
Concert met educatieve kinderopvang

Donderdag 20 december, De Grote Kerk, Naarden
Aanvang 20:15u
Entree: € 31 1ste rang / €24 2e rang / €15 tot 27 jr
Bestel kaarten online

Vrijdag 21 december, Theater ‘t Voorhuys, Emmeloord
Aanvang 20:15u
Entree: € 22,50
Bestel kaarten online


Programma
Jean Sibelius (1865-1957) – Andante Festivo
Robert Schumann (1810-1856), Franz Schubert (1797-1828), Carl Reinecke (1824-1910), Adolphe Adam (1803-1856), Engelbert Humperdinck (1854-1921) – Weihnachtslieder
Antonin Dvořák (1841-1904) – Strijkersserenade
Max Reger (1873-1916) – Weihnachten opus 145
Karl Kempter (1819-1871) – Pastoralmesse in G opus 24


Schrijver Ernst Hoffmann beschrijft in ‘De Notenkraker en de Muizenkoning’ uit 1816 op aanschouwelijke wijze het gebruik om kinderen met kerstmis cadeautjes te schenken. Het is in de huidige tijd moeilijk voor te stellen, waarin miljarden omgaan in december, dat het kerstfeest als familiefeest met kerstboom, kerstliederen en kadootjes, nauwelijks 200 jaar bestaat.

Biedermeier is een laat 19e-eeuwse benaming van de Duits-Oostenrijkse kunststroming die zich tussen ca. 1815 (Het Weens Congres) en 1848 (het Duitse revolutiejaar) manifesteerde. Tijdens deze roerige periode in de Duitse geschiedenis was sprake van een burgerlijke vlucht naar huiselijke gezelligheid. De Biedermeier is geboren, een ongecompliceerde, uitgesproken a-politieke levenshouding.

De Biedermeier-stijl is vooral terug te zien in de wooncultuur met gezellige zithoekjes, opbergmeubels en planten op de vensterbank. Het gezinsleven rond de tafel krijgt een centrale plaats. Belangrijk tijdverdrijf is het thuis musiceren. En feestdagen worden vooral gevierd in huiselijke kring. Deze feestdagen hadden veelal een religieuze achtergrond, maar kregen een sterk geseculariseerde component. Zo ontstonden de figuren van het Christkind en de Paashaas. De kerstboom verkreeg zijn grote populariteit, niet in de laatste plaats door de ontdekking van stearine die kaarsen ook voor de minder welgestelden betaalbaar maakte. Het hedendaagse kerstfeest geldt als een uitvinding van de Biedermeier en veel kerstliedklassiekers, zoals ‘Stille Nacht’ en ‘Oh Denneboom’ ontstonden in deze tijd.

‘Stille Nacht’ werd voor het eerst opgevoerd in de St. Nikolauskerk in Oberndorf (Oostenrijk) op eerste kerstdag 1818, precies 200 jaar geleden. Het lied is inmiddels in meer dan 140 talen vertaald en hiermee het bekendste kerstlied aller tijden. ‘Stille Nacht’ maakte haar opgang dankzij orgelbouwer Mauracher en de zangersfamilie Strasser. Via hun kraam op de Leipziger Kerstmarkt en een uitvoering in het Leipziger Gewandhaus trok dit lied de wereld in en werd ‘Stille Nacht’ o.a. het favoriete lied van koning Friedrich Wilhelm IV.
Tijdens dit familiekerstconcert staat het kerstlied in huiselijke sfeer centraal. Wendeline van Houten, Talitha van der Spek, Jean-Léon Klostermann en Nanco de Vries brengen de mooiste liederen zoals het beroemde ‘Cantique de Noël’ van Adolphe Adam. De grote ‘Pastoralmesse’ van Karl Kempter wordt in Biedermeier huiskamersetting uitgevoerd, waarbij de solisten ook de koorgedeelten voor hun rekening nemen. De strijkers komen uitgebreid aan bod in de prachtige ‘Strijkersserenade‘ van Antonin Dvořák en het ‘Andante Festivo’ van Jean Sibelius.


Wendeline van Houten, Jean-Léon Klostermann, Nanco de Vries
De jonge sopraan Wendeline van Houten studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Lenie van den Heuvel en Sasja Hunnego. Zij volgde masterclasses bij o.a.; Nelly Miricioiu, Miranda van Kralingen en Piere Audi.  In 2013 soleerde zij in de Dr Anton Philipszaal onder leiding van Kenneth Montgomery met de aria ‘Voi avete un cor fedele‘ van Mozart. In Opéra Mosset (Frankrijk) vertolkte zij diverse rollen: Violetta (Verdi), Parthénis (Offenbach) en Bertha (Il Barbiere di Siviglia). Samen met actrice Heike Wisse maakte de veelzijdige sopraan de voorstelling ‘ZINg!‘ en zij toerde met Kyteman Orchestra door Europa.
Aanvankelijk combineerde tenor Jean-Léon Klostermann zijn muzikale carrière met een baan als manager in het bedrijfsleven. Na een optreden in 2002 als Tamino in‚‘Die Zauberflöte‘ bij de Nieuwe Opera Academie heeft hij zich volledig op zijn muzikale carrière toegelegd. Hij studeerde aan het Utrechtse Conservatorium bij Henny Diemer en volgde masterclasses bij o.a. Mark Tucker en drama-lessen bij Janet Aster. In 2008 debuteerde Jean-Léon Klostermann bij De Nationale Opera in ‘Die Frau ohne Schatten‘ van Richard Strauss. Tot zijn concertrepertoire behoren de ‘Matthäuspassion‘ en de ‘Hohe Messe‘. Hij trad op als solist bij de Zaterdagmatinee, onder andere in ‘La Fanciulla del West‘ en ‘Die Meistersinger‘
Nanco de Vries studeerde cum laude af aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann. In hetzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Christina Deutekom Concours. Hij ontwikkelde zijn stem verder in het vak bij de Amerikaanse tenor James McCray. Als Alfio in ‘Cavalleria Rusticana‘ maakte hij zijn bariton debuut. Nanco de Vries zong als vast ensemblelid vele solorollen aan het Meininger Staats Theater en de Komische Oper in Berlijn. Momenteel is hij, naast zijn betrekking bij het Groot Omroepkoor, als freelance opera- en concertzanger werkzaam.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: