070, Muziek achtâh de dùine

070, Muziek achtâh de dùine

 

 

 

Haagse meesters
Ciconia Consort

Dick van Gasteren dirigent
Hans Colbers klarinet


Vrijdag 31 mei 2019 | Tong Tong Fair, Malieveld Den Haag
aanvang 19:00u

Zaterdag 1 juni, De Nieuwe Kerk, Den Haag
Aanvang 20.15u
Entree: € 32 1ste rang / €28 2e rang / € 10 tot 27 jr en ooievaarspas / €2,50 t/m 12 jr
Uitpas € 2,50 korting
Diner-concert-arrangement €54 1ste rang, €50 tweede rang
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333

Educatieve kinderopvang uitsluitend op aanvraag! via info@ciconiaconsort.nl


programma
Willem van Otterloo (1907-1978) – Passacaglia voor strijkorkest
Willem van Otterloo (1907-1978) – Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest
Constant van der Wall (1871-1945) – Wajanglegende voor strijkorkest opus 25
Willem Mengelberg (1871-1951) – Sinfonietta voor strijkorkest
Robert de Roos (1907-1976) – Sinfonia in due moti per orchestra d’archi
Frits Koeberg (1876-1961) – Serenata in darno


Den Haag neemt binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis een unieke plaats in. Onder andere door haar positie als hofstad en centrum voor internationale betrekkingen, stond het Haagse kunstleven al vroeg als eerste open voor internationale kunststromingen als rococo en jugendstil. Bovendien was Den Haag de bakermat voor de vernieuwende schilders van de Haagse School. Israëls, Mesdag en Weissenbruch waren al vanaf 1860 onder de indruk van het Frans impressionisme. En net zoals bij schrijvers als Louis Couperus werden componisten geïnspireerd door de kunst en cultuur uit het voormalige Nederlandse Indië. Constant van der Wall en Bernhard van den Sigtenhorst Meyer lieten zich in hun werk beïnvloeden door gamelan muziek.

Willem van Otterloo was jarenlang de chefdirigent van het Residentie Orkest. Deze legendarische musicus is bij de iets oudere Hagenaars nog een begrip. Beide werken van het programma zijn niet eerder uitgegeven en voor zover wij weten niet eerder uitgevoerd. De befaamde Willem Mengelberg trad als chefdirigent van Het Amsterdamse Concertgebouworkest veel op in muziekminnend Den Haag.
Orkestwerken van Robert de Roos, die compositielessen ontving van Johan Wagenaar, Darius Milhaud en Sem Dresden, werden tijdens zijn leven regelmatig uitgevoerd, vooral door Willem van Otterloo met het Residentie Orkest. Na zijn dood in 1976 werden zijn composities vergeten. Dat lot onderging het werk van de meeste Nederlandse componisten van zijn generatie.
Het Ciconia Consort brengt het publiek graag terug naar deze bloeiperiode van de klassieke muziek uitvoeringspraktijk van het Den Haag in de 20ste eeuw en maakt zich in ‘070, muziek achtâh de dùine’, samen met het Nederlands Muziek Instituut en Mengelberg specialist Frits Zwart, sterk voor enkele nooit eerder uitgevoerde exclusief Haagse composities.


Frits Zwart
Frits Zwart is musicoloog en directeur collecties van het Nederlands Muziek Instituut. Het NMI, onderdeel van het Haags Gemeentearchief, herbergt een omvangrijke collectie op het gebied van het muzikaal erfgoed. Zwart promoveerde op een dissertatie over de biografie van Willem Mengelberg. Najaar 2016 verscheen het tweede deel van de biografie van Mengelberg bij uitgeverij Prometheus. In het najaar van 2018 verschijnt een Engelse vertaling van de biografie bij Amsterdam University Press. Hij publiceert ook regelmatig artikelen op het gebied van de Nederlandse muziekgeschiedenis. Zwart maakt deel uit van talrijke, aan de muziek gelieerde stichtingsbesturen.


HANS COLBERS, klarinet
Hans Colbers studeerde aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam bij o.a. Leo van Tol en George Pieterson, waar hij met onderscheiding afstudeerde.
Als solist trad hij op in binnen- en buitenland met concerten van C.M. von Weber, W.A. Mozart, G. Rossini, F. Danzi, L. Spohr, J. Françaix, G. Meyerbeer, H. Badings, I. Strawinsky, J. Brahms, G. Finzi en L. Bernstein met diverse orkesten, waaronder het Residentie Orkest, het Metropole Orkest en het Radio Symfonie Orkest. Hij werkte als solist samen met dirigenten als Christopher Hogwood, Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw en Neëme Järvi.
Hans Colbers speelt veel kamermuziek met diverse ensembles, zoals Het Reizend Muziek Gezelschap, het Nederlands Blazers Ensemble, het ASKO/Schoenberg Ensemble, Ensemble Caméléon en de Ebony Band, alsook met bekende musici zoals de pianisten Maria-João Pires, Menahem Pressler.
Tevens geeft hij regelmatig masterclasses o.a. tijdens het Festival van Oaxaca in Mexico. Tournees leidden hem naar vele landen in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika en hij speelde concerten tijdens grote festivals zoals het Festival de Nantes, de Salzburger Festspiele en de Berliner Festwochen en het Holland Festival.
In 1991 begon Hans Colbers als es-klarinettist in het Radio Filharmonisch Orkest en is sinds 1995 als soloklarinettist verbonden aan het Residentie Orkest te Den Haag. Daarnaast speelt hij veelvuldig in diverse andere grote orkesten in Nederland zoals het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Sinds 1997 is Hans Colbers als hoofdvakdocent klarinet verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
Zijn werkzaamheden als mondstukkenmaker zijn begonnen in 2012. In dat jaar is het bedrijf Hans Colbers Mouthpieces opgericht en heeft hij veel innovaties gemaakt qua klarinetmondstukbanen. Alle banen die door Hans Colbers Mouthpieces worden gemaakt, zijn door Hans Colbers zelf ontwikkeld. Nieuwe ideeën, nieuwe ontwikkelingen en nieuwe mondstukken.