Venetiaans carnaval

VENETIAANS CARNAVAL

Ciconia Consort
Dick van Gasteren, dirigent
Rick Stotijn, contrabas
Emmy Storms, viool

Donderdag 18 januari 2018 20.00 uur,
Limburgzaal – Parkstad Limburg Theaters Heerlen
Entree: Sterrang € 31,00 / Rang 1 € 27,50 / Rang 2 €24 / Rang 3 € 14,50
Bestel kaarten online of via 045 571 66 07

Zaterdag 20 januari 2018 20.15 uur,
Nieuwe Kerk, Spui 175 Den Haag
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar)
Entree: €28 / €25,50 Uitpas/ €10 < 27 jaar/ €2,50 t/m 12 jaar
Diner-concert-arrangement Pavlov: combiticket €50
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333

Zaterdag 27 januari 2018 20:15 uur
Kleine Zaal – Het Concertgebouw, Concertgebouwplein 10, Amsterdam
Bestel kaarten online of via 0900 671 83 45
Entree: €32 / €15 jongeren < 27 jr

Zondag 28 januari 2018 15.00 uur
Hertz – TivoliVredenburg, Vredenburgkade 11, Utrecht
Entree: €28 / €10 < 27 jaar / €5 t/m 12 jaar
Bestel kaarten online of via 030 23 14 544

Zondag 25 februari 2018 16.00 uur
Oude Blasiuskerk, Kerklaan 3, Delden
Entree: €16
Bestel kaarten online

Programma:
Nino Rota, Concerto for Strings, ‘La Strada’ (1965)
Pietro Mascagni, Intermezzo uit de ‘Cavalleria Rusticana’ (1890)
Giovanni Bottesini, Gran duo Concertante voor viool en contrabas (1889)
Wolfgang Amadeus Mozart, Pantalon und Columbine KV 446 / 416d (A7488) (1783)
Igor Stravinsky, Apollon Musagète, W.57 (1928)

In het programma ‘Venetiaans carnaval’ hoort u het spectaculaire ‘Gran Duo Concertante’ voor viool, contrabas en orkest van Bottesini door violiste Emmy Storms, concertmeester van het Ciconia Consort, en contrabassist Rick Stotijn. Stotijn is een fenomeen op de contrabas en in dit werk laat hij alle mogelijke Italiaanse acrobatiek op dit instrument horen. De uitbundigheid van het stuk is een optimaal muzikale verbeelding van het Carnavalsfeest van Venetië.
Het Venetiaans carnaval is een jaarlijks terugkerend feest dat twaalf dagen duurt tot Aswoensdag. In 1268 wordt voor het eerst melding gemaakt van het Venetiaans carnaval. In de achttiende-eeuwse decadente kanalenstad kon het carnaval wel een half jaar duren. In de loop van de geschiedenis heeft men vaak geprobeerd het extravagante en vaak subversieve karakter van het festival aan banden te leggen. Oorspronkelijk waren maskers bedoeld om sociale status te verbergen, niet alleen tijdens feesten maar ook wanneer men zich anoniem over straat wilde begeven. De theaters voeren er wel bij. Opera’s van Vivaldi waren toonbeelden van vocale uitbundigheid. Het publiek vroeg en kreeg aria’s vol acrobatiek, meestal gezongen door castraten. Het feesten ging dag en nacht door en op Aswoensdag was plotseling alles voorbij. De dichter en politicus Zorzi Baffo schrijft ; ‘De vreugde voorbij, als door de pest uitgewist. Geen muziek, geen zang, gesloten theaters, dansers en musici zijn in winterslaap.
Nauw verbonden met het Venetiaans carnaval is de ‘commedia dell’arte’. Kenmerkend is dat steeds personages met dezelfde naam, herkenbaar uiterlijk en karakter optreden. Bekende figuren zijn: Harlekijn, Colombina, Il Dottore, Il Notaro, Pantalone, Pulcinella en Scaramouche. Na de theaterhervorming van Carlo Goldoni rond 1700, raakte de commedia dell’arte in verval. Tegenwoordig leven de personages uit de commedia voort in ballet, pantomime, poppenspel en carnaval. Verschillende personages evolueerden tot heden ten dage nog bekende karakters. Zo werd Arlecchino harlekijn, Pedrolino Pierrot en Pulcinello stond model voor Jan Klaassen.
Ook Mozart verbleef in februari en maart 1771 in Venetië en vierde er met zijn vader het carnaval. Hij wist zich blijkbaar geïnspireerd door de comedia dell’arte’ want precies twaalf jaar later, in februari 1783, schreef hij een muziekwerk voor pantomime theater getiteld ‘Pantalon und Columbine’. Het Ciconia Consort brengt in dit programma een Nederlandse première van zijn ‘Pantalon und Columbine’ in een reconstructie van de originele strijkersbezetting door Johannes Holik.

Ook in het ballet Apollon musagète van Igor Stravinsky staan uit de historie bekende karakters centraal; we aanschouwen de geboorte van de god Apollo en zijn ontwikkeling tot kunstenaar, hierbij geholpen door drie muzen. De eerste uitvoering van Stravinsky’s Apollon musagète in Italië vond plaats in 1950 in ‘Teatro La Fenice’ tijdens het Internationale Festival van Contemporaine Muziek waar ook verschillende andere werken van Stravinsky in première zijn gegaan. Stravinsky kwam vaak en graag in Venetië en is er begraven naast zijn oude vriend, de choreograaf Diaghilev.

Emmy Storms viool
Emmy Storms begon met vioolspelen op 5-jarige leeftijd volgens de Suzuki-methode bij Stieneke Voorhoeve-Poot. Op achtjarige leeftijd werd zij toegelaten tot de Jong Talent klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar zij achtereenvolgens lessen kreeg van Qui van Woerdekom en Koosje van Haeringen. Zij studeerde hoofdvak viool bij Jaring Walta en sloot zowel Bachelor als Masteropleiding af met een tien en onderscheiding. Daarna kreeg zij nog lessen van Philippe Graffin in Brussel.
Emmy won prijzen bij meerdere concoursen, o.a. Prinses Christina Concours, Iordens Viooldagen en ‘Davina van Wely Concours’. In 2009 en 2011 eindigde ze als laureaat tijdens het Nationaal Vioolconcours Oskar Back bij welk laatste concours haar in 2011 ook de NTR-prijs voor het verplichte werk werd toebedeeld. Ook ontving zij de Anton Kersjesprijs en speelde zij als ‘Artist in Residence’ tijdens de Muziekzomer van het Nationaal Jeugd Orkest, waar zij eerder ook concertmeester was, het vioolconcert van Korngold. In de zomer 2014 won zij samen met pianiste Cynthia Liem, waarmee ze het Magma Duo vormt, de eerste prijs bij het Sion Festival 2014 (Zwitserland). Het Magma Duo was in mei 2015 finalist van de Dutch Classical Talent Award. Daarnaast speelt Emmy in het Trio Suleika en hebben verschillende soorten volksmuziek, zoals Ierse fiddle, joodse klezmer, tango en zigeunermuziek haar bijzondere belangstelling. Ze speelt Zuid-Amerikaanse en Ierse volksmuziek met gitarist Pedro Diaz en heeft een volksmuziekgroep ‘Looking for Matthew’. Emmy is sinds de oprichting concertmeester van het Ciconia Consort. Zij speelt op een viool van Ferdinando Gagliano, gemaakt in Napels ca. 1778, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Rick Stotijn contrabas
Rick Stotijn wordt dezer dagen gezien als één van de meest vooraanstaande contrabassisten in de wereld. Hij studeerde cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam bij zijn vader Peter Stotijn en vervolgde zijn opleiding aan de Hochschule in Freiburg bij Bozo Paradzik.
In 2013 ontving hij de Nederlandse Muziekprijs. De jury schreef over hem: ‘Contrabassist Rick Stotijn is een veelzijdig musicus met een ontroerende muzikaliteit en overrompelende virtuositeit’. Veel solo optredens in binnen- en buitenland volgden, zoals een Carte Blanche serie van 4 concerten in het Concertgebouw Amsterdam. Als solist trad Stotijn op met diverse orkesten zoals het Swedish Radio Symphony Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, Rotterdam Chamber Orchestra , Het Gelders Orkest, Philharmonie Zuid-Nederland en het Residentie Orkest.
Het komende seizoen zal hij optreden met het Radio Philharmonisch Orkest in de Zaterdag Matinee serie in Het Concertgebouw Amsterdam met een speciaal aan hem opgedragen soloconcert door componist Martijn Padding. Veel componisten hebben nieuw werk voor hem geschreven, zoals Roel van Oosten, Kees Olthuis, Rene Samson, Michael van der Aa, Ned Rorem en Britta Byström.
Rick is een veelgevraagd musicus voor kamermuziek concerten waar hij regelmatig samenspeelt met Janine Jansen, Jurgen Kussmaul, Liza Ferschtman, Bram van Sambeek, Cecilia Bernardini,Philippe Graffin en vele anderen.
Zijn eerste Bottesini CD, die in 2012 uitkwam ontving lovende kritieken:
-Rick Stotijn is a first rate virtuoso, a real master of his instrument
-Stotijn let his bass sing, his technique is phenomenal
-A disc not to be missed, the best Bottesini cd ever ?!
-This disc stands on a class of it’ s own.

Na jarenlang aanvoerder contrabas van Amsterdam Sinfonietta te zijn geweest, voert hij regelmatig de basgroep aan bij orkesten als het London Symphony Orchestra, Koninklijk Concertgebouw Orkest en Chamber Orchestra of Europe. Sinds september 2015 heeft Rick een vaste aanstelling aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf als Professor Kontrabass; ook geeft hij les aan het Conservatorium van Amsterdam.
Rick speelt op een Rafaele & Antonio Gagliano contrabas, hem beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds