Heimwee…

HEIMWEE…

Ciconia Consort
Dick van Gasteren, dirigent
Rosita Steenbeek, schrijfster, verteller

Vrijdag 29 september 20.15 uur,
Theater de Lievekamp, Raadhuislaan 14, Oss
Entree: €20 / €10 <27 jaar
Bestel kaarten via www.lievekamp.nl of 0412 6489 22

Zondag 1 oktober 14.30 uur,
De Hanzehof, Coehoornsingel 1, Zutphen
Entree: €22,50 / CJP €11,25
Bestel kaarten online of via 0575 51 20 13
kaartverkoop start 18 mei

Zondag 8 oktober 15.00 uur,
Nieuwe Kerk, Spui 175 Den Haag
concert met educatieve kinderopvang (4-10 jaar)
Prijs: €28 / €25,50 Uitpas/ €10 < 27 jaar/ €2,50 t/m 12 jaar
Bestel kaarten online of via 070 88 00 333

Dinsdag 10 oktober 20.15 uur,
De Vereeniging, Keizer Karelplein 2D, Nijmegen
Entree: €24,50 / €15 < 27 jaar / €5 t/m 12 jaar
Bestel kaarten online of via 024 322 11 00

Zaterdag 14 oktober 20.15 uur,
Het Concertgebouw, Concertgebouwplein 10, Amsterdam
Entree: €32 / €15 < 27 jaar
Bestel kaarten online of via 0900 671 83 45

Zondag 15 oktober 15.30 uur,
Theater ‘t Voorhuys, Beursstraat 1, Emmeloord
Entree: €22,50 / €20,50 CJP en Theaterpas
Bestel kaarten online of via 0527 760 620

Programma
Luigi Boccherini – La musica notturna delle strade di Madrid
Ottorino Respighi – Antiche danze et arie per liuto, Suite No.3
Arturo Marquez – Danzon no. 2, arrangement voor strijkorkest
Pjotr Iljitsj Tjaikovsky – Souvenir de Florence
Charlie Chaplin – ‘Smile’ uit Modern Times

Heimwee is een verrassend veelzijdige emotie die aan de bron heeft gestaan van veel kunstvormen. Het gevoel van een verlangen naar huis, geborgenheid en zekerheid van het bekende, heeft sterke overeenkomsten met melancholie, maar bij melancholie gaat het om een verlangen naar situaties uit het verleden, naar een wereld die niet langer bestaat. Heimwee is een Duits leenwoord. Het Duits kent ook een woord voor het tegenovergestelde: ‘Fernweh’, dat staat voor het verlangen naar onbekende situaties. Nauw verbonden met ‘Heimweh’ is de ‘Sehnsucht’, wellicht te vertalen als ‘de ziekte van het lijdzaam begeren’, een hunkering naar het onbereikbare. Psychiater Rümke onderscheidt ‘kattenheimwee’, een verlangen naar een plek en ‘hondenheimwee’, het verlangen naar mensen.
La musica notturna delle strade di Madrid’ van Boccherini, verklankt heimwee naar het bruisende avondleven van Madrid. De ‘Antieke dansen’ van Respighi illustreren bij uitstek heimwee naar vervlogen tijden en ademen een sterk nostalgische sfeer. Danzon no 2 voor strijkers van Arturo Marquez illustreert het zogenaamde ‘hondenheimwee’, heimwee naar andere mensen, ‘Souvenir de Florence’ van Tjaikovsky illustreert daarentegen het zogenaamde ‘kattenheimwee’, heimwee naar een andere plaats. Tenslotte verklankt ‘Smile’, de slotscène uit de film ‘Modern Times’ van Chaplin als geen ander muziekwerk het ‘Fernweh’, het verlangen naar het nieuwe leven, het onbekende elders en de verrekening van het heden. ‘What is the use of trying? Buck up- never say die, we’ll get along!’
Schrijfster Rosita Steenbeek zal met citaten uit eigen werk, gedichten en korte filosofische uiteenzettingen het ‘gevoel van heimwee’ vanuit literaire invalshoek belichten.

Rosita Steenbeek schrijfster, verteller
Rosita Steenbeek studeerde af in de Moderne Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studie acteerde ze regelmatig op het toneel en in de film. Ook studeerde ze enige tijd theologie en klassieke talen. In 1985 vestigde Steenbeek zich in Italië. Zij ging op zoek naar toneel- en filmrollen en vertaalde werk
van onder andere Alberto Moravia en Susanna Tamaro. Ook schreef ze artikelen voor onder andere Vrij Nederland. Haar persoonlijk contact met Fellini heeft haar een kleine rol opgeleverd in de film ‘Ginger e Fred’. Als romanschrijver debuteerde ze met De laatste vrouw (1994), een boek dat in vele talen vertaald werd en waarmee Steenbeek internationale bekendheid verwierf. Vanaf dat moment wijdt ze zich volledig aan het schrijven. Er volgden vele romans, waarvan de meeste zich afspelen in Italië.
‘Thuis in Rome’ (2000; editie met foto’s in 2005) is haar eerste non-fictie boek over deze stad. Dit boek is uitgegroeid tot een van de populairste ‘reisboeken’. In 2008 verscheen het vervolg ‘Terug naar Rome’ met nieuwe weder- en wetenswaardigheden over het oude en moderne Rome.
Rosita Steenbeek werkte mee aan de bundel ‘Muziek in mijn leven’ (2006), een bundel waarin veertien auteurs schrijven over de troostende en inspirerende betekenis die klassieke muziek heeft. Het essay van Steenbeek, getiteld ‘An die Musik’ gaat over het moment waarop muziek in haar leven kwam en over herinneringen die boven komen bij bepaalde muziek. In haar romans komt Rosita’s interesse voor kunst en muziek meermaals naar boven: zoals in ‘Ballets Russes’ en ‘Ander Licht’ (historische roman over een 17e-eeuwse Nederlandse schildersfamilie).